لبنیات

کلیه محصولاتی که از شیر یا بر پایه فرآورده‌های آن ساخته‌ شده‌اند جزو گروه لبنیات قرار می‌گیرند.

این گروه که شامل شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ و…می ­شود، فواید زیاد و متنوعی برای بدن انسان دارد. از جمله خواص لبنیات برای بدن انسان می‌توان به:پنیر

  • تامین کلسیم مورد نیاز
  • استحکام استخوان
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • حفظ سلامت دندان‌ها
  • مقاومت بدن در برابر آسیب‌ها و ضربه ­پذیری
  • افزایش انعطاف پذیری
  • افزایش هوش
  •  جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

اشاره کرد. همچنین لبنیات می‌تواند منبعی برای تامین ویتامین دی، فسفر و سایر منابع معدنی و ویتامینی هم باشد. کلسیم و چربی طبیعی موجود در لبنیات جزو ترکیبات اصلی محافظت ‌کننده در مقابل سرطان روده بزرگ است. عامل دیگر جلوگیری از سرطان وجود ویتامین D در شیر است که در تنظیم رشد سلولی و جلوگیری از سرطان نقش دارد. این مسئله به‌خصوص در افرادی که در شرایط اقلیمی با تابش نور کم زندگی می‌کنند بسیار حائز اهمیت است. توصیه می‌شود که تمامی افراد خصوصا کودکان و نوجوانان و افراد سالمند حتما استفاده از انواع لبنیات را در رژیم غذایی خود بگنجانند تا بتوانند از خواص لبنیات برای بدن انسان و مزایای آن بر روی سلامتی‌شان بهره‌مند شود.

محصولات لبنی ایران : گروه لبنیات، ریبوفلاوین، پروتئین، ویتامین A، B و D را تامین می­ کنند

مقدار توصیه شده مصرف این گروه روزانه بین ۲ تا ۳ واحد می ­باشد. مصرف روزانه دو لیوان شیر، ۵۰ درصد پروتئین مورد نیاز افراد بالغ را تأمین می­کند. کلسیم موجود در لبنیات از:

  • نرمی استخوان
  • کندی رشدکره
  • خرابی دندان­ها در کودکان
  • پوکی استخوان در بزرگسالان

پیشگیری می ­کند. فسفر به همراه کلسیم موجود در لبنیات تشکیل استخوان و استحکام آن موثر بوده و در ساخت بافت­های عضلانی، مغز و اعصاب دخالت می­ نماید. پوسته پوسته و خشک شدن پوست اطراف دهان، گوش و بینی و اختلال در بینایی از عوارض کمبود ویتامین ب۲ در بدن هستند، مصرف ۲ لیوان شیر حدود ۵۰ درصد میزان نیاز به ویتامین ب۲ در افراد بالغ را تامین می ­نماید. لبنیات حاوی ویتامین ب۱۲ نیز هستند که یکی از اجزای ضروری در تشکیل گلبول ­های قرمز خون است.

محصولات لبنی ایران : کم­خونی و خستگی از عوارض کمبود ویتامین ب۱۲ در بدن هست

که با مصرف روزانه ۲ لیوان شیر حدود ۵۰ درصد نیاز بدن به این ویتامین تامین می ­شود. برای افراد بزرگسال سالم روزانه ۲ واحد یا بیشتر از گروه شیر و لبنیات توصیه می ­شود. زنان باردار و شیرده می­ بایستی حداقل روزانه ۳ واحد از این گروه مصرف کنند. بهتر است از لبنیاتی که با ویتامین D غنی شده ­اند، استفاده کنید، زیرا این ویتامین برای جذب بهتر کلسیم بسیار مفید است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *